У
дидактиці доведено, що початковим елементом процесу мислення як правило є
проблемна ситуація. Мислити учень починає тоді, коли у нього з`являється
потреба щось зрозуміти. Мислення завжди починається з проблеми або запитання,
із здивування чи нерозуміння. Проблемна ситуація і дає поштовх до включення
учня в процес мислення.
Елементи проблемності включаю в уроки
різних типів. Перед вивченням нового матеріалу
ставлю цікаві несподівані питання, на які учням необхідно
дати відповіді в кінці заняття. Інша справа проблемний урок, коли вивчення
нового матеріалу повністю проходить на пошуковому рівні пізнавальної
діяльності. Для сильних учнів готую викладання теоретичних положень у прихованій формі,
не пояснюючи сутність фактів і їхніх зв`язків. Починаючи вивчення нового, формулюю проблему,
подаю учбовий матеріал і вказую орієнтири для її розв`язання, супроводжуючи пояснення запитаннями і
завданнями пошукового характеру. На підставі того, що вивчається учні
розв`язують проблему.
Що ж це таке, метод
проблемного викладання? На думку дослідників викладання нового матеріалу є
проблемним, якщо воно всім своїм змістом і способом розкриття ставить
яке-небудь питання, що вимагає розв’язання, але прямого і завершеного пояснення
невідомого вчитель не дає, що і спонукає учнів до самостійних пошуків
розв`язання проблеми. Ц і є проблемною ситуацією. Вона створюється також при
викладенні різних думок, з тим, щоб учні самі їх розглянули, оцінили, або при
зверненні їхньої уваги на протиріччя, конфлікт, з тим, щоб учні самі знайшли
шляхи їхнього розв`язання.
Яким же чином створюється
проблемна ситуація? Це може бути протиріччя, що міститься в учбовому матеріалі,
або введення в урок фрагменту документу суперечливого характеру, або викладання
суперечливих поглядів на одне і те саме питання. У зв`язку з тим, що вчитель
викладає проблемно, учні повинні з допомогою раніше здобутих знань виділити з
фактів і сформулювати рішення проблеми самостійно. Звичайно, пізнання
теоретичних знань в процесі проблемного викладання не є самоціллю. Як відзначав
психолог В.В.Давидов, предметом пізнання повинна стати зміна самого учня, його
розвиток, оволодіння новими способами орієнтації в дійсності, новими способами
дій, а значить, і формування нових здібностей. Тобто, проблемне навчання – це
по суті розвивальне навчання.
Практика довела, що проблемно-пошуковий
метод навчання недоцільно застосовувати при вивчення нового складного матеріалу
або браку часу на уроці. Не приведе він до успіху і при слабкому контакті
вчителя з учнями.
Залежно від рівня розвитку мислення учнів (за Н.Дайрі) визначено три
можливі методичні варіанти організації самостійної діяльності учнів на
проблемному уроці: самостійна робота учнів з виконання проблемного завдання;
робота учнів з використанням спеціальних пам`яток (добірки орієнтовних запитань
для аналізу історичного явища); послідовне виконання учнями серії проблемних
завдань, які в результаті забезпечують розв`язання загальної проблеми уроку.
Тому розвивати потрібно не тільки
мислення, а всі пізнавальні здібності: сприйняття, пам`ять, увагу, уявлення та
інше, і не тільки самостійність мислення, а й інші його якості – критичність і
самокритичність, гнучкість, швидкість, глибину і широту тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар