Навчання є специфічною пізнавальною
діяльністю. Його метою є насамперед засвоєння учнями певної суми знань. На
кожному етапі навчання учні йдуть від незнання до знання. Цей рух скеровується
вчителем. Але засвоєння знань є їх власною діяльністю, здійснюваною за
допомогою таких пізнавальних процесів, як відчуття і сприймання, пам'ять,
мислення тощо.
Проблема навчання і розумового розвитку – одна з найстаріших
психолого-педагогічних проблем. Немає, мабуть, жодного скільки-небудь значного
теоретика дидактики або дитячого психолога, який не намагався б відповісти на
питання, в якому співвідношенні знаходяться ці два процеси. Відповідь
ускладнена тим, що категорії навчання і розвитку – різні. Ефективність
навчання, як правило, вимірюється кількістю і якістю придбаних знань, а
ефективність розвитку вимірюється рівнем, якого досягають здібності вчитися,
тобто тим, наскільки розвинуті в учнів основні форми їх психічної діяльності,
що дозволяють швидко, глибоко і правильно орієнтуватися в явищах навколишньої
дійсності.
Давно помічено, що можна багато знати, але при цьому не проявляти ніяких
творчих здібностей, тобто не уміти самостійно розібратися в новому явищі,
навіть з щодо добре відомої сфери науки.
У розвитку творчих можливостей учнів велике значення має випереджальний
характер навчання й виховання. Його обґрунтував відомий психолог Л.Виготський і
пояснив так: «Лише те навчання є добрим, яке передує розвитку дитини, тобто
спонукає дитину до життя, пробуджує та приводить у дію низку внутрішніх процесів
розвитку».
Сучасна освіта звернена до
особистості учня. Під особистісним підходом потрібно розуміти саме
індивідуальний підхід до кожного вихованця, що допомагає йому в усвідомленні
самого себе, у виявленні можливостей, що стимулюють становлення учня як особистості,
його самоствердження, самореалізацію. Адже вирішення будь-якого виховного
завдання можливе лише шляхом індивідуального підходу, оскільки учнів, які б
виконували завдання однаково і приходили до вирішення заданої проблеми
однаковими шляхами, в принципі не існує.
Індивідуальний підхід виявляється в
тому, як вчитель звертається до дітей. Учитель, що любить дітей – звертається
до них по імені, не боїться визнати свою помилку, вибачитися перед учнями.
Індивідуальний підхід вимагає від
вчителя створення в класі атмосфери доброго настрою.
Створення на уроках ситуації успіху є одним із пріоритетних завдань при
індивідуальному підході. Завдання вчителя – вивільнити творчу енергію школяра,
укріпити його віру у власні сили, спрямувати їх у потрібному напрямі.
В старшому шкільному віці у юнаків
і дівчат помітно розвивається самосвідомість. Ці зміни набувають
якісно-специфічний характер, бо тепер потрібно зрозуміти і оцінити
морально-психологічні якості своєї особи з точки зору конкретних життєвих цілей
і устремлінь.
Тому старші школярі і проявляють великий інтерес до власного життя, якостей
своєї особи, до своїх здібностей.
Нове положення в колективі, нові
відносини з оточуючими підштовхують старшокласника оцінити свої можливості,
зрозуміти особливості своєї особи з точки зору відповідності чи невідповідності
до тих вимог, які висунуті.
Але нерідко старшокласники оцінюють
свою особу не об’єктивно – одні не до оцінюють себе, а інші переоцінюють.
Тому треба розумно і тактовно допомагати старшим школярам, щоб у них
сформувалося правильне, об’єктивне уявлення про себе, про свою особу. Оцінка
учителя, якщо вона правильна і об’єктивна, навіть якщо це критичні зауваження,
але сказані з тактом, глибокою вірою в можливості старшокласника, з глибокою
повагою до його особи, сприймаються, як правило, нормально.
Взагалі під час спілкування з
підлітками психологи рекомендують уникати оцінок, засуджень, нотацій, а
дотримуватися спокійного, ввічливого тону розмови. Адже у стані негативних емоцій
здатність розуміти одне одного зникає. Дорослому легше керувати своєю
поведінкою, на відміну від підлітка з його нестійкою психікою. Тому саме ті
вчителі, що знаходяться поруч із підлітком, повинні дати приклад гідного виходу
із важких ситуацій. Якщо ж дорослі демонструють підліткові власну
нестриманість, непослідовність у думках і діях, то марно чекати від учня
правильної поведінки.
Слід зазначити, що дорослий потрібен
підліткові як партнер, опора, орієнтир у мінливому світі. Дорослий повинен
допомогти дитині в здобутті соціального досвіду. Адже лише у спільній
діяльності з дорослим підліток розвиває різні здібності та впевненість у
власних силах, у досягненні постійної мети.
Немає коментарів:
Дописати коментар