Тема. Коли речі починають говорити, або що таке археологія.
Мета заняття:
поглибити знання учнів з археології – історичної дисципліни, повторити
терміни, наголосити на вкладові в розвиток науки відомих археологів;
показати на практиці заняття археологів і велике значення їх роботи;
розширити знання з історії рідного краю; виховувати почуття гордості за
свій край.
Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація, роздатковий матеріал, набори
для проведення міні-розкопок.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І.Оргмомент. Вправа «Знайомство».
За цей місяць ви вже познайомилися один з одним. Але більшість із вас
бачить мене, а я вас вперше. Тому я пропоную познайомитися ближче. Зараз кожен
назве своє ім’я і свою характеристику на першу літеру свого імені. Кожен
наступний повинен повторити попередні імена і характеристики і добавити своє.
ІІ. Основна частина.
Всі, хто сьогодні є в цьому класі, всі мають відношення до історії. Я викладаю історію, ви її вчите. Але з собою
в сьогоднішню подорож я візьму лише тих, хто доведе мені, що він не випадкова
людина в історії. Для цього я задам вам декілька завдань. Відповіді на ці
завдання і будуть пропуском на наше заняття.
1.Що таке хронологія?
2. Співвіднесіть рік із
століттям: 721 р, 988 р., 1380 р., 1654 р.
8 ст., 10 ст., 14 ст., 17 ст.
3.Співіднесіть рік із тисячоліттям: 721 р, 988 р.,
1380 р., 1654 р.
І тисячоліття, ІІ тисячоліття.
4. Хронологічна задача.
Видатна українська поетеса Леся Українка (Лариса
Петрівна Косач) народилася в 1871 році. У якому році відзначатимуть 150-ряччя
від дня її народження? (2021 р.)
Молодці! Я побачила, що ви розумієтесь в історії і тому пропоную таку тему
нашого заняття:
«Коли речі починають говорити, або що таке археологія»
План нашого заходу буде таким:
1. Що таке археологія?
2. Розкопки.
Починаємо наше заняття:
Перш за все давайте з вами згадаємо:
1. Звідки історики отримують
інформацію про події, які відбулись сотні, тисячі років тому? Хто приносить їм
звістку з давнини?
2. Звідки історики
дізнаються про історичне минуле?
3. Які групи історичних
джерел ви знаєте?
А тепер роздивіться уважно фотографії і скажіть:
1. Хто такі археологи?
2. Чому археологічні розкопки проводять за певними правилами?
3. Чи потребують вони спеціальних знань?
4. Що відрізняє скарбошукачів від археологів?
5. Що таке археологія?
( показуємо слайд 11 з визначенням археології і проводимо рольову гру)
Рольова гра (або читання за ролями)
Дійові особи: Археологія, 1-й, 2-й, 3-й археологи.
Археологія. Я — спеціальна
наука. Я вивчаю минуле за речовими історичними джерелами. Звуть мене
археологія. В перекладі з грецької — «наука про давнину». А це — мої помічники.
1-й археолог. Ми —
вчені-археологи. Ми розшукуємо, розкопуємо й вивчаємо давні речі та споруди.
2-й археолог. Ми розробили правила пошуку давніх пам’яток — це дає
можливість вилучати речі з-під землі неушкодженими.
3-й археолог. Спочатку ми
робимо археологічну розвідку. Для цього уважно вивчають писемні джерела,
оглядають місце майбутніх розкопок.
1-й археолог. Потім ми закладаємо пробний розкоп — вузьку траншею, щоб
виявити, чи є в ґрунті цікаві речі. І
якщо щось знаходимо, готуємо великий розкоп.
2-й археолог. Працюємо ми
повільно, щоб не пошкодити пам’яток давнини. Застосовуємо легкі лопати, ножі,
пензлі.
3-й археолог. На папері
фіксуємо всі знахідки. До того ж ведемо щоденники, як тривають розкопки.
Речі, що знаходять археологи ми відносимо до речових історичних джерел.
Як ви вважаєте, де зберігаються речові джерела?
( показуємо слайди 13 – 18)
Такі речові джерела сьогодні є і у
нас на занятті. Але кожна річ, яка потрапляє в музей перед тим вивчається і
описується. Я пропоную і вам зробити опис предмета, який знайшли археологи. Для
цього ми утворюємо робочі групи. Кожна група отримує предмет і пам’ятку « Як
описати предмет».
Як описати предмет
ПИТАННЯ
|
ПРИКЛАД
|
1. Що це за предмет?
|
Літак
|
2. З якого матеріалу виготовлений?
|
З алюмінію
|
3. З яких частин він складається?
|
З кабіни, крил, хвоста.
|
4. Який розмір, колір або форма предмету?
|
Великого розміру, сріблястого кольору
|
5. Для чого предмет використовувався?
|
Для перевезення людей та вантажу
|
6. Які ознаки є суттєвими?
|
Літає
|
7. Які предмети мають такі ж суттєві ознаки?
|
Гелікоптери, дельтаплани, дирижаблі тощо
|
8. Які ознаки відрізняють предмет від однорідних з ним?
|
Наявність крил, швидкість
|
9. Дайте визначення предмету, вказавши групу, до якої предмет належить, і
відмінні ознаки, які дають змогу його впізнати серед подібних йому предметів.
|
Літак – це швидкісний літальний апарат з крилами, виготовлений з алюмінію
сріблястого кольору, призначений для перевезення людей та вантажу
|
А чи не хочете ви самі провести розкопки?
Тоді давайте об’єднаємося в дві групи і проведемо змагання.
1. Назвіть свою команду.
2. Давайте зберемо рюкзаки.
В них треба покласти ті знаряддя праці, які потрібні археологу?
3. А тепер власне розкопки.
Обидві групи отримають міні-розкоп. Пам’ятайте, що археологи працюють дуже
акуратно, так, щоб не пошкодити експонати.
Ваше завдання, провести розкопки, знайти артефакти
і по можливості відновити ті експонати, які знайдете. Нагадую, що все, що
знаходять археологи вони фіксують на папері. Для того щоб реставрувати знахідки
ми використаємо пластилін.
Чи готові команди. Час пішов.
( проходить гра «Археологічні розкопки»)
Коротка археологічна пригода закінчилася. Переможцями стали ….
Але археологічна експедиція – це не тільки складна наукова і фізична
робота, але і романтика, багато традицій. Одна з таких традицій – це посвята в
археологи. Сьогодні всі ви також будете посвячені в археологи.
* Житло археолога – палатка.
* Їжа археолога – консерви.
* Знаряддя археолога – лопата.
* Радість археолога – пожежа.
* Щастя археолога – смітник.
* Мрія археолога – могила.
Чи згоден ти ….. виконувати заповіді археолога?
Владою наданою мені лопатою та щіточкою посвячую тебе в юні археологи!
Немає коментарів:
Дописати коментар