середа, 27 лютого 2019 р.

Заняття творчої лабораторії з історії (учні 6 і 7 класів)


Тема. Коли речі починають говорити, або що таке археологія.
Мета заняття:
поглибити знання учнів з археології – історичної дисципліни, повторити терміни, наголосити на вкладові в розвиток науки відомих археологів;
показати на практиці заняття археологів і велике значення їх роботи;
розширити знання з історії рідного краю; виховувати почуття гордості за свій край.
Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація, роздатковий матеріал, набори для проведення міні-розкопок.

                                                     ХІД ЗАНЯТТЯ
І.Оргмомент. Вправа «Знайомство».
За цей місяць ви вже познайомилися один з одним. Але більшість із вас бачить мене, а я вас вперше. Тому я пропоную познайомитися ближче. Зараз кожен назве своє ім’я і свою характеристику на першу літеру свого імені. Кожен наступний повинен повторити попередні імена і характеристики і добавити своє.
ІІ. Основна частина.
Всі, хто сьогодні є в цьому класі, всі мають відношення до історії.  Я викладаю історію, ви її вчите. Але з собою в сьогоднішню подорож я візьму лише тих, хто доведе мені, що він не випадкова людина в історії. Для цього я задам вам декілька завдань. Відповіді на ці завдання і будуть пропуском на наше заняття.
       1.Що таке хронологія?
2.     Співвіднесіть рік із століттям: 721 р, 988 р., 1380 р., 1654 р.
8 ст., 10 ст., 14 ст., 17 ст.
3.Співіднесіть рік із тисячоліттям: 721 р, 988 р., 1380 р., 1654 р.
І тисячоліття, ІІ тисячоліття.
4. Хронологічна задача.
Видатна українська поетеса Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася в 1871 році. У якому році відзначатимуть 150-ряччя від дня її народження? (2021 р.)
Молодці! Я побачила, що ви розумієтесь в історії і тому пропоную таку тему нашого заняття:
«Коли речі починають говорити, або що таке археологія»
План нашого заходу буде таким:
1.     Що таке археологія?
2.     Розкопки.
Починаємо наше заняття:
Перш за все давайте з вами згадаємо:
1.     Звідки історики отримують інформацію про події, які відбулись сотні, тисячі років тому? Хто приносить їм звістку з давнини?
2.     Звідки історики дізнаються про історичне минуле?
3.     Які групи історичних джерел ви знаєте?

А тепер роздивіться уважно фотографії і скажіть:
1. Хто такі археологи?
2. Чому археологічні розкопки проводять за певними правилами?
3. Чи потребують вони спеціальних знань?
4. Що відрізняє скарбошукачів від археологів?
5. Що таке археологія?
( показуємо слайд 11 з визначенням археології і проводимо рольову гру)
Рольова гра (або читання за ролями)
Дійові особи: Археологія, 1-й, 2-й, 3-й археологи.
Археологія. Я — спеціальна наука. Я вивчаю минуле за ре­човими історичними джерелами. Звуть мене археологія. В перекладі з грецької — «наука про давнину». А це — мої помічники.

1-й археолог. Ми — вчені-археологи. Ми розшукуємо, розко­пуємо й вивчаємо давні речі та споруди.

2-й археолог. Ми розробили правила пошуку давніх пам’яток — це дає можливість вилучати речі з-під землі неушко­дженими.

3-й археолог. Спочатку ми робимо археологічну розвідку. Для цього уважно вивчають писемні джерела, оглядають місце майбут­ніх розкопок.

1-й археолог. Потім ми закладаємо пробний розкоп — вузьку траншею, щоб виявити, чи є в ґрунті цікаві речі. І якщо щось зна­ходимо, готуємо великий розкоп.

2-й археолог. Працюємо ми повільно, щоб не пошкодити пам’яток давнини. Застосовуємо легкі лопати, ножі, пензлі.

3-й археолог. На папері фіксуємо всі знахідки. До того ж ве­демо щоденники, як тривають розкопки.

Речі, що знаходять археологи ми відносимо до речових історичних джерел.
Як ви вважаєте, де зберігаються речові джерела?
( показуємо слайди 13 – 18)
 Такі речові джерела сьогодні є і у нас на занятті. Але кожна річ, яка потрапляє в музей перед тим вивчається і описується. Я пропоную і вам зробити опис предмета, який знайшли археологи. Для цього ми утворюємо робочі групи. Кожна група отримує предмет і пам’ятку « Як описати предмет».

                                                             Як описати предмет
                           ПИТАННЯ
            ПРИКЛАД
1. Що це за предмет?
Літак
2. З якого матеріалу виготовлений?
З алюмінію
3. З яких частин він складається?
З кабіни, крил, хвоста.
4. Який розмір, колір або форма предмету?
Великого розміру, сріблястого кольору
5. Для чого предмет використовувався?
Для перевезення людей та вантажу
6. Які ознаки є суттєвими?
Літає
7. Які предмети мають такі ж суттєві ознаки?
Гелікоптери, дельтаплани, дирижаблі тощо
8. Які ознаки відрізняють предмет від однорідних з ним?
Наявність крил, швидкість
9. Дайте визначення предмету, вказавши групу, до якої предмет належить, і відмінні ознаки, які дають змогу його впізнати серед подібних йому предметів.
Літак – це швидкісний літальний апарат з крилами, виготовлений з алюмінію сріблястого кольору, призначений для перевезення людей та вантажу


А чи не хочете ви самі провести розкопки?
Тоді давайте об’єднаємося в дві групи і проведемо змагання.
1.     Назвіть свою команду.
2.     Давайте зберемо рюкзаки. В них треба покласти ті знаряддя праці, які потрібні археологу?
3.     А тепер власне розкопки. Обидві групи отримають міні-розкоп. Пам’ятайте, що археологи працюють дуже акуратно, так, щоб не пошкодити експонати.
Ваше завдання, провести розкопки, знайти артефакти і по можливості відновити ті експонати, які знайдете. Нагадую, що все, що знаходять археологи вони фіксують на папері. Для того щоб реставрувати знахідки ми використаємо пластилін.
Чи готові команди. Час пішов.
( проходить гра «Археологічні розкопки»)

Коротка археологічна пригода закінчилася. Переможцями стали ….
Але археологічна експедиція – це не тільки складна наукова і фізична робота, але і романтика, багато традицій. Одна з таких традицій – це посвята в археологи. Сьогодні всі ви також будете посвячені в археологи.

* Житло археолога – палатка.
* Їжа археолога – консерви.
* Знаряддя археолога – лопата.
* Радість археолога – пожежа.
* Щастя археолога – смітник.
 * Мрія археолога – могила.
Чи згоден ти ….. виконувати заповіді археолога?
Владою наданою мені лопатою та щіточкою посвячую тебе в юні археологи!





Немає коментарів:

Дописати коментар