середа, 27 лютого 2019 р.

Дослідницька робота – основа розвитку інтелектуальних здібностей учнів на уроках історії.


Інтелект – сукупність розумових здібностей.
«Розум – це добре організована система знань» – писав видатний педагог     К. Д.Ушинський. І формування розумових умінь та навичок це важкий і багатогранний процес, який потребує неабияких зусиль. Першочергово це відбувається в дошкільному віці, але найбільшого розвитку набуває в школі. Тут, в процесі навчання, учнів вчать мислити, тобто з урахуванням їхніх природних особливостей забезпечують засвоєння ними прийомів розумової діяльності, які в подальшому допоможуть їм самостійно здобувати знання, розвивати інтелект.
 Від того, наскільки розвинені інтелектуальні здібності учнів залежить їх здатність до сприйняття інформації, в тому числі й історичної, тому безперечно вчителю історії потрібно звертати на це увагу. І робити це треба систематично і послідовно, починаючи від п’ятого класу.
 Існує чітко визначений перелік інтелектуальних вмінь учнів для кожного класу.
У 5класі – вміти порівнювати окремі події; давати опис фактів (умови життя людей);пояснити історичні терміни.
6 клас – аналізувати і узагальнювати історичні факти, робити нескладні висновки; давати порівняльний опис природних умов країн, знарядь праці, пам’яток культури;
7 клас – виявляти суттєві ознаки соціальних груп суспільства; порівнювати однотипні явища, процеси;узагальнювати причини, виявляти значення подій; обґрунтовувати свої висновки фактами з різних джерел (розповідь вчителя, довідники, підручники);
8 клас –оцінювати значення явищ і подій; порівнювати однотипні процеси у вітчизняній та світовій історії, виявляти їх причини і наслідки;
9 клас – аналізувати історичні факти, спираючись на теоретичні положення; 10-11 класи – формулювати визначення окремих історичних понять; аналізувати і узагальнювати на основі знань з історії та суспільствознавства, джерел; характеризувати суспільні явища в розвитку; давати порівняльну характеристику процесів. Учні старших класів повинні також вміти підготувати доповідь і реферат, написати тези і конспект виступу.
Тому роботу з формування дослідницьких умінь школярів планую поетапно, з урахуванням рівня освіченості, вікових та психологічних особливостей, що в 5-6 класах вимагають організації уроків, побудованих на інтересі, характер мотивації якого формують емоційні чинники; у 7-9 класах - проблемно-пошукових із навчально-пізнавальною мотивацією (створення ситуації новизни, опори на життєвий досвід, відчуття успіху в навчанні), а в 10-11 класах - творчих, зі зміною мотивації на соціально-практичну (показ суспільної та особистісної значущості учіння, заохочення до сумлінного виконання обов'язків, оперативний контроль)

Основою діяльності п'ятикласників виступає робота з текстом, формування початкових уявлень про історичні джерела, уміння їх досліджувати (описувати, аналізувати, зіставляти). Щоб шлях пізнання не був важким, пропонуємо матеріал, суть якого дитина не тільки зрозуміє, а й відчує. Традиційним знайомством учнів із дослідженням є створення родового дерева, яке потім презентується ними, дослідження історії назви своєї вулиці, дослідження історії свого села, історичних пам’яток краю.
Учні 7-9 класів, застосовуючи реконструктивно-утворюючі методи, набувають уміння описувати об'єкт чи явище у причинно-наслідковому контексті, зв'язках і залежностях; логічно осмислювати, синхронізувати, співставляти знайдений та досліджений матеріал тощо.
Рівень розвитку психічних процесів у семикласників ще не дає змогу проводити дослідницьку роботу протягом усього уроку, через це обмежую її час до 20 хвилин. Перші роботи, як правило навчальні, тобто ми спільно з дітьми виконуємо завдання. А  в подальшому кожна робота підвищує пізнавальну активність учнів аж до самостійного учнівського пошуку в ідеалі.
Приклад.
Урок 2. Історія України 7 клас
Тема Слов’яни під час Великого переселення народів.
Після викладення матеріалу пов’язаного з політичною історією антів пропоную провести дослідження з метою сформувати уявлення учнів про заняття, характер, життя і рівень соціального розвитку антів спираючись на письмові джерела, розвивати вміння вивчати історичні джерела, добувати з них нові знання.
Пропоную учням роботу з двома джерелами. Це описи візантійських письменників Прокопія Кесарійського та Маврикія Стратега.
Учням пропонується індивідуально-диференційована робота в тих класах де небагато учнів мають високий рівень розумових вмінь і навичок, або робота в групах по обох джерелах з наступним узагальненням .
Завдання даю трьох рівнів:
Завдання А – передбачає пошукову діяльність, розраховану переважно на самостійне виконання учнями.
Завдання Б – перетворювально-репродуктивного характеру. До нього дається скорочена інструкція або план роботи.
Завдання В – репродуктивні завдання, що включають роботу за зразком або достатньо повну інструкцію.
Елементи дослідницької роботи можна використовувати на всіх етапах уроку.
 Дослідницька діяльність - вища форма самоосвітньої діяльності учня. Формування науково-дослідницьких вмінь у школярів - процес складний і довготривалий.
       Мета застосування дослідницької технології в навчанні – набуття учнями досвіду дослідницької роботи в пізнавальній діяльності; об’єднати розвиток їх інтелектуальних здібностей, дослідницьких умінь і творчого потенціалу й на цій основі формувати активну, компетентну , творчу особистість.


Немає коментарів:

Дописати коментар