Реалізація завдань освіти на сучасному етапі потребує
звернення до особистості учня з її потребами та інтересами. Такий підхід дістав
назву гуманістичного, в основу якого покладено сприйнять навчального процесу як
вільного зростання та розвитку особи. Відповідно до нього основним завданням
вчителя є сприйняття активізації пізнавальної діяльності учнів, створення умов
для їх самонавчання та саморозвитку. На це націлюють освітян основні нормативні документи. Зокрема «Державний стандарт
базової і повної середньої освіти» в галузі «Суспільствознавство» передбачає
формування вміння знаходити інформацію, аналізувати, інтерпретувати та
оцінювати її, характеризувати явища та процеси суспільного життя, встановлювати
зв'язок між подіями і явищами, формулювати, висловлювати, доводити власну
думку, робити висновки, вимагаючи широкого застосування вчителем та учнями у
спільній освітній діяльності дослідницьких методів.
Навчання шляхом дослідження в сучасній освітній практиці розглядається, як
один з ефективних способів для вирішення питань мотивації школярів до навчання.
Під дослідницькою діяльністю розуміється творчий процес спільної діяльності
учителя та учня для пошуку вирішення невідомого, результатом якого є формування
дослідницького мислення і світосприйняття в цілому.
Саме дослідницький підхід до
навчання робить учнів учасниками творчого процесу, а не пасивними поглиначами готової
інформації.
Дидактичні пошуки в руслі учбового
дослідження були особливо чітко сформульовані Дж. Брунером, дослідником
пізнавальної діяльності. Він виділив основні риси дослідницького навчання:
1. Учень самостійно досягає
розуміння головних понять та ідей, а не отримує їх в готовому вигляді від
вчителя.
2. Вчитель повинен
створювати такі ситуації, які надають учням можливість знайомитися з
уявленнями, поняттями і в той же час вимагають від них самостійно
встановлювати, знаходити ці поняття на запропонованих прикладах.
3. Знайомство з історичними
фактами повинно включати альтернативні точки зору, недоліки пояснень, що
існують, вагання в достовірності висновків.
4. Кожен учень самостійно вивчає, описує і
інтерпретує ті відомості і спостереження, які він нарівні з усіма отримує в
процесі начального дослідження.
Останнім часом підвищилася роль дослідницького навчання як інструменту
підвищення якості освіти. Отже, мета організації дослідницької діяльності в
умовах шкільного навчання – створення умов для особистісного розвитку учнів,
підвищення їх освітнього і загальнокультурного рівнів.
Дослідницьке навчання часто
розуміється вузько – тільки написання наукової роботи.
Але застосування цього методу на уроках дозволяє розвивати практичне і
творче мислення, формувати навички роботи з науковою, науково-популярною
літературою. Організовуючи таке навчання, вчитель повинен дотримуватися
слідуючого принципу: «більше слухати ніж говорити; більше спостерігати, ніж
показувати; надавати допомогу в роботі учнів, виключаючи намагання задати їй
якийсь конкретний напрямок»
Мета і завдання організації дослідницької роботи учнів на уроках історії.
Сьогодні історія нашої держави та й
історія взагалі піддається жорстокій ревізії: багато фактів було переглянуто,
переглядається і сьогодні, вони трактуються по різному. В таких умовах учні не
можуть отримати дійсно об’єктивні уявлення, зробити правильні висновки. І саме
тому, вчителю історії необхідно організовувати на своїх уроках дослідницьку діяльність.
Учні повинні чітко зрозуміти – вивчати історію тільки по підручнику неможливо;
оцінити будь-яку подію спираючись тільки на одне, навіть дуже «поважне» джерело
неможливо.
Мета організації дослідницької
роботи – навчання школярів умінням і навичкам дослідницької роботи.
Головні завдання:
1. Розвиток здатності учнів
до аналітичного мислення, порівняння, узагальнення, класифікації матеріалу що
вивчається.
2. Оволодіння учнями
здатністю формулювати проблему і гіпотезу дослідження.
3. Навчання формам
презентації основних результатів дослідницької роботи.
Основи організації дослідницької роботи учнів.
Організація дослідницького навчання
повинна бути реалізована як в рамках урочної, так і позаурочної діяльності.
Вивчення історичного матеріалу відбувається на основі документів і історичної
літератури.
Існує кілька рівнів організації дослідницької роботи.
Першим рівнем такої діяльності є
дослідницька робота на уроках історії. Саме тут формуються основи дослідницької
діяльності. В роботу включені всі учні. Основним завданням організації
дослідницької діяльності є формування умінь і навичок, необхідних для
критичного осмислення історичного матеріалу.
Ведучі види діяльності: вивчення
документів і історичної літератури; аналіз наукової інформації.
Складові роботи треба формувати
поетапно, цілеспрямовано, з урахуванням рівня освіченості, вікових та
психологічних особливостей учнів, які у
5-6 класах вимагають організації уроків, побудованих на інтересі; мотивація
повинна мати емоційно зацікавлений характер. Основою співпраці є робота з текстом, формування уявлень про історичні
джерела. Щоб пізнання не було важким, потрібно пропонувати матеріал, суть якого дитина не тільки б зрозуміла, а й відчула.
У процесі застосування проблемно -
пошукових методів (7-9 кл.) учні набувають вмінь описувати об’єкт чи явище у
зв’язках і залежностях чітко записувати свою чи чужу думку; переформулювати
умови завдання, визначати головне у великій кількості фактів і явищ.
У 10-11-х класах доцільно використовувати творчі
методи, щоб підготувати учнів до самоосвіти, навчити грамотно спілкуватися і
самостійно здобувати інформацію, розвивати комунікацію.
Перш за все вчитель рекомендує учням
список літератури, що необхідна для вивчення історичного матеріалу.
Вибрані види діяльності сприяють
формуванню слідуючих умінь і навичок:
-
навички роботи з бібліографії;
-
написання рефератів;
-
уміння цитувати, робити посилання на авторів джерел що
вивчаються;
-
використання технічних засобів, для переробки інформації.
В ході навчально-дослідницької діяльності на цьому рівні реалізується не
тільки формування перерахованих умінь і навичок, але і виявлення проблем. В
результаті, виділяється група учнів, що зацікавилися вирішенням цієї проблеми.
Саме ці учні і переходять на другий рівень дослідницької діяльності - позаурочну діяльність.
Немає коментарів:
Дописати коментар