середа, 27 лютого 2019 р.

Тренінг "Як стати класним вчителем"


Тренінг «Як стати «класним» вчителем»
Мета: розвиток творчого потенціалу вчителя-предметника, прийоми планування методичної роботи, ознайомленн з педагогічним досвідом з теми.
Обладнання: ватмани, маркери, скотч, презентація, кольорові картки на столи, кружечки 5 кольорів, хмаринки.



                                      ХІД ЗАХОДУ

І. Знайомство «Який я фрукт?»
Ведучий. Ми вже знайомі одне з одним, але зараз я пропоную познайомитися ще раз і продемонструвати одне одному ще не відкриті грані своєї особистості.
Дайте характеристику собі через метафору: якби ви були фруктом, то яким? Опишіть сорт, смак, стиглість, колір і т.д. 2 хвилини на роздуми, обґрунтування свого вибору.
( ведучий пропонує стати в коло та представити себе. Починає з себе.)
Ведучий.
Я – Ірина. Якби я була фруктом, то була б яблуком – запашним, кисло-солодким на смак, з рум’яним бочком, соковитим.
( знайомство)
Ведучий. Дякую вам за співпрацю.
Для того, щоб спілкування було ефективним, давайте повторимо золоті правила тренінгу.
Правила роботи під час тренінгу: ( усі обговорюють необхідність та корисність кожного правила)
* цінування часу( потрібно бути уважним, не відволікатися від теми обговорення, висловлювати свою думку коротко і чітко).
* бути позитивним. ( висловлювати позитивні ідеї)
* говорити по черзі.
* говорити від свого імені.
* бути активним.
* слухати і чути кожного.
* толерантно ставитись одне до одного.
* правило додавання ( нові думки додаються до тих що були оприлюднені раніше, а не заперечують, спростовують їх. Кожен має право на власну думку)
* забезпечувати конфіденційність.
* користуватися правилом руки.





ІІІ. Визначення мети тренінгу.
Ведучий. Спочатку нам треба визначити мету нашого заняття. Перед цим я розповім вам одну історію.
Ідуть учитель з учнем по дорозі. Раптом учень піднімає щось із землі і переносить на траву. Учитель запитує учня: «Що ти зробив?» - «О учителю, я побачив, що равлик повзе по дорозі, і злякався, що його хтось може роздавити. Я переніс його на траву». «Що ти наробив!» - вигукнув учитель. – Равлик повз до своєї мети зі своєю швидкістю. Ти все змінив у його житті».
Учень кинувся бігти. «Куди ти?, - зупинив його вчитель. «Я хочу перенести його назад, - відповів учень. «Равлик уже одумався, він поставив нову мету. Ти знову хочеш змінити все в його житті?».
І далі вчитель запитав: «А сам-то ти пам’ятаєш, куди йдеш?»
Ведучий. На вашу думку, яка мета нашої сьогоднішньої зустрічі?
( метод «Мікрофон» - висловлюють свої припущення учасники , а потім ведучий)
Ведучий. Я зовсім не хочу міняти ваш курс у вашій педагогічній діяльності. Більше того, переконана, що кожен із вас може і мене навчити багато чого. Але також переконана, що кожен із вас перебуває в такому цікавому стані, ніби він перед дзеркалом приміряє до себе «новий наряд». Впевнена в цьому, бо сама перебувала, та й перебуваю зараз в цьому стані. Тільки раніше я брала з вішалки той наряд, який мені подобався і приміряла до себе, а зараз я точно знаю що мені підходить, а що ні.
Тому сьогодні, для примірки я пропоную власний досвід з зазначеної проблеми, а вам вирішувати самим, що з нього взяти.

ІV. Визначення проблеми.
Ведучий.
Кожен педагог рано чи пізно зтикається з проблемою вибору ефективної технології навчання. Цей вибір найчастіше зумовлений «соціальним замовленням» і орієнтований на модель випускника сучасної школи.
( ведуччий малює сонечко на дошці, в центрі пише «випускник» і малює промінці)
Це сонечко – наш учень (зібраний образ). Промінці – це якості, якими повинен володіти випускник нашої школи.
(Випускник: соціально адаптований, мислячий, творчий, гуманний, активний, здоровий)
-         Яким чином можна озброїти випускника необхідними знаннями для успішної соціальної адаптації?
Ведучий.
Завдання вчителя так побудувати процес навчання, щоб допомогти розкритися духовним силам дитини. Вчителю необхідно не тільки доступно все розповісти і показати, але й навчити учня мислити, розвинути навички практичної діяльності. Цьому можуть сприяти активні форми і методи навчання разом з планомірним формуванням розумових вмінь учнів на основі оволодіння прийомами навчальної діяльності.
Застосування традиційних та інноваційних методів у викладанні історії було і залишається дискусійним питанням. Адже кожна система має свої переваги.

n     Традиції:
-         перевірені часом,
-         мають більш визначений результат,
-         адаптовані для продовження освіти.
n     Інновації:
-         стимулюють пізнавальний інтерес,
-         активізують творчість вчителя та учнів,
-         Наявність певного ефекту “несподіванки”
Ведучий.
Давайте згадаємо, а які технології ми відносимо до традиційних, а які – до інноваційних.
( метод «Знаю – хочу дізнатися – дізнався»)
Традиційна технологія – це, перш за все класно-урочна організація навчання. Це, насамперед, авторитарна педагогіка вимог, навчання дуже слабо пов’язане із внутрішнім життям учня, з його різноманітними запитами і потребами, відсутні умови для прояву індивідуальних здібностей, творчих проявів особистості.
Головні методи навчання, які лежать в основі цієї технології – пояснення в поєднанні з наочністю;
Провідні види діяльності учнів – слухання і запам’ятовування;
Головна вимога і головний критерій ефективності – безпомилкове відтворення вивченого.

Інноваційні технології ( презентація)
Ведучий.
Давайте оцінимо наші з вами здібності до творчого саморозвитку в процесі інноваційної діяльності.
Методика «Здібності педагога до творчого саморозвитку»
 (І. В. Нікішина).
Мета методики: вивчити здібності педагога до творчого саморозвитку в процесі інноваційної діяльності.
Питання:

1. Я прагну вивчати себе.
2. Я залишаю час для розвитку, як би не був зайнятий роботою і домашніми справами.
3. Виникаючі перешкоди стимулюють мою активність.
4. Я шукаю зворотній зв'язок, так як це допомагає мені пізнати й оцінити себе.
5. Я аналізую свою діяльність, виділяючи на це спеціальний час.
6. Я досліджую свої почуття і досвід.
7. Я багато читаю.
8. Я широко дискутую з потрібних мене питань.
9. Я вірю в свої можливості.
10. Я прагну бути більш відкритим.
11. Я усвідомлюю той вплив, який чинять на мене оточуючі люди.
12. Я керую своїм професійним розвитком і отримую позитивні результати.
13. Я отримую задоволення від засвоєння нового.
14. Зростаюча відповідальність не лякає мене.
15. Я би поставився позитивно до мого просуванню по службі.


Оцінювання:
5 балів - дане твердження повністю відповідає дійсності;
4 бали - скоріше відповідає, ніж ні;
3 бали - і так, і ні;
2 бали - скоріше не відповідає;
1 бал - не відповідає.
Підведення підсумків:
75-55 балів. Активн
ий саморозвиток.
54-36 балів. Відсутня  система саморозвитку, орієнтація на розвиток залежить від різних умов.
35-15 балів. Зупинен
ий саморозвиток.
Ведучий.
А. С. Макаренко говорив: «Майстром своєї справи може стати кожен, якщо йому допоможуть, якщо сам працюватиме. Майстер робить справу, справа створює майстра».

V. Рухівка.
Ведучий.
Ми багато і плідно працювали. Треба трохи відпочити.
1.     «Шикуймося за зростом».
Мета  – дати можливість учасникам розім’яти мязи.
Учасники розміщуються по колу і заплющують очі. Не розтуляючи очей, учасники мають вишикуватися за зростом.
2.     Вправа «Спляча вісімка»
Мета – розслаблення потиличних мязів, поліпшення циркуляції крові, активізація очних мязів. Ця вправа корисна, якщо на уроці доводиться багато писати, рахувати, говорити.
Сядьте зручно, випряміть спину і розправте плечі. Двічі глибоко вдихніть так, щоб спочатку відчули свій живіт, а потім груди.
Починаємо малювати у повітрі кінчиком носа лежачу вісімку. Роблячи це, подумайте, що малюєте символ безкінечності.
Зверніть увагу, яку вісімку малюєте – вузьку чи широку. Розфарбуйте її у приємний колір.
Можна змінити напрямок руху на протилежний.
Звернути увагу на потиличні мязи, які працюють, стежити очима за кінчиком носа. Виконувати не менше як одну хвилину.

VІ. Проектування.
Традиційний підхід можна охарактеризувати слідуючими моментами:
·        основна мета навчання – це оволодіння учнями знаннями;
·        учні – це об’єкти реалізації конкретних планів вчителя;
·        репродуктивні знання є переважаючими ( ми говоримо про середнього учня);
·        авторитарна модель викладання є домінуючою серед вчителів;
·        головна мета учнів – хороші оцінки, а не рівень знань.
   Беручи до уваги інноваційний підхід, важливо звернути увагу на те, що:
·        він допомагає учням перейти з навчально-пізнавальноо рівня на продуктивно-творчий рівень діяльності;
·        вчитель виконує роль помічника, порадника і партнера, а не строгого директора;
·         завдяки різним формам заохочення, він створює позитивні умови для творчого рішення того чи іншого завдання, а це не може не сприяти розвитку особистості учня, формуванню різних типів мислення в ході навчання.
У традиційній практиці навчання вчитель більшу частину уроку пояснює, ілюструє, запитує, ставить завдання за зразком і дуже мало часу відводить на активну пізнавальну діяльність учнів. проблемні, дослідницькі та практичні методи використовуються недостатньо. Звідси слабкий розвиток самостійного мислення учнів, відданя ними переваги стереотипним рішенням, невміння вибирати ефективні прийоми роботи з пізнавальними об’єктами та підручником.
 В особистісно орієнтованому навчанні основним фактором вибору методів навчання є завдання організації продуктивної діяльності учнів.
 Кожного разу підбираючи форми і методи навчання питаю себе: що саме, який освітній продукт буде створено учнями під час заняття? Цей продукт повинен стосуватися теми, що вивчається, бути посильним та цікавим учням, гармонійно співвідноситися з їхніми індивідуальними можливостями та інтересами.
  Тут дуже важливо знати також індивідуальні можливості учнів. можна запропонувати скласти план текстовий, а можна – у вигляді образів – символів.
 Наш із вами предмет містить достатньо різноманітних проблем, які не потрібно спеціально конструювати. Це також треба враховувати при виборі технологій навчання.
 Вибір методів навчання залежить від характеру зв’язків елементів навчального матеріалу. Якщо нове знання пов’язано з попереднім опосередковано і може бути виведене через ланцюжок міркувань, то віддаю перевагу проблемним і дослідницьким методам. У разі необхідності  забезпечити умови (середовище) для вирішення учнями освітніх проблем я просто повідомляю необхідну інформацію, не витрачаючи зайвого часу на її пошук учнями.
 Тобто традиційні технології стають у пригоді тоді, коли немає значущих освітніх цілей і об’єктів, а є потреба у передачі учням необхідної для їхньої основної роботи інформації або технології діяльності.
 Не менш важливим є також фактор часу. Організація занять за інноваційними технологіями потребує більше часу, але забезпечує дуже важливі освітні процеси, навчає учнів продуктивної діяльності.
Вибираючи технології навчання, не слід виходити з того, що оскільки інтерактивні технології ефективні для розвитку пізнавальних здібностей учнів, то треба використовувати тільки їх.
Для навчання важливі всі технології. Використання в навчальній практиці тільки традиційних чи інтерактивних технологій навчання не може бути самоціллю.
  ( вправа «Шість капелюхів»)
І. Рефлексія
Хоть выйди ты не в белый свет,

               А в поле за околицей,-

               Пока идёшь за кем- то в след,

                Дорога не запомнится.

               Зато, куда б ты ни попал

               И по какой распутице,

               Дорога та, что сам искал,

               Вовек не позабудется.
Тест Люшера.
ІІ. Підсумки.
Бажаю вам успіху у вашій творчій роботі, здоровя, любові та розуміння рідних, поваги колег, вихованців та їхніх батьків.
 І хочу вам наадати відому притчу про дуже розумного, але пихатого китайського мандарина. Він весь час приміряв багате вбрання та говорив із підданими про свій розум. Аж одного разу він почув що є мудрець, розумніший за всіх на світі. Мандарин запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – я випущу його …»
І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, всім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. І коли чернець зайшов до зали і сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання мандарина, мандарин зло всміхаючись сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?» мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках!». Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями. Отже, лише від вас залежить, яким буде ваше життя, чи буде ваша взаємодія з іншими живою, яскравою, плідною.



Немає коментарів:

Дописати коментар